Christian Meinking - Enhörna

Läs mer om Christians bygge

längst ner på sidan

 

Grundidén är att bygga en till synes klassisk fullskärmad Tudor, med vita däcksidor, kromad navkapsel och kanske rent av vintage tvåtons-lack. En bil som ser typiskt ”glidare” ut, men som under ytan har prestanda nog att utmana Super Seven och BMW M3-åkare på banan.

Hela chassiet är av egen konstruktion i fackverk av tunnväggiga profilrör. Utöver ”ramen” så kommer en bur byggas och döljas i karossen. Så istället för en tunn balkram likt A-fords orginalram så blir det mer av ett rörchassie.

Framvagnen är byggd med dubbla A-armar och pullrod-upphängning (upp och nervänd pushrod). Centralt och lågt liggande stötdämpare. Allt av egen design, med egentillverkade spindlar för att få den önskade geometrin. Även fälgarna är mer eller mindre egenbyggda för att få till rätt ET. Framhjulslager är från BMW E39 och 325mm bromsskivor från BMW M3 E46. Camber, caster och ride height ställbart utan att ta av däcken.

Bakvagnen är en Volvo 1031-axel från Volvo 940 som hängs upp i en 3-link (4-link fast med bara 1 övre stag) och panhardstag. Alla stag ställbara så att pinjongvinkel, axelposition i längs och sidled och axelriktning ställbart… utan att ta bort däcken. Dessutom ställbart i höjdled i 3 lägen utan att påverka geometrin.

Motorn blir, förutsatt att den lyckas bli godkänd vid besiktningarna, blir en redan färdigbyggd Chevrolet smallblock. 383cui, hög kompression, insprutning med trattar, och 180-graders pulsupdelade headers.

Mvh//Christian